Tech

21. 03. 2024, 06:28

Google s Applem vydělávají na vašich úzkostech a depresích

Felix Maschewski, Anna-Verena Nosthoff, Nick Couldry

Jste smutní v barvách Google. Foto: Voxpot
Nápis „Jste smutní“ v barvách Google. Foto: Voxpot

Technologičtí giganti vyvíjejí čím dál tím víc aplikací a služeb, které mají nabídnout péči v oblasti duševního zdraví. Přínos pro uživatele je sporný, ale korporacím to přináší nové zdroje velmi osobních, a tím pádem lukrativních dat.

Ředitel Applu Tim Cook si během rozhovoru v roce 2019 zafilozofoval a položil si otázku: „Co bude největší přínos Applu pro lidstvo?“

Odpověděl si jednoznačně – „bude se to týkat zdraví“.

Jeho slib se od té doby projevil několika produkty s logem jablka, které mají „demokratizovat“ zdravotní péči a umožnit jednotlivcům „řídit své zdraví“. V posledních letech jsme také mohli sledovat, jak se trh se zdravotní péčí pokouší „disruptivně inovovat“ zbylí technologičtí giganti – Amazon, Meta a Alphabet.

Tento vývoj potvrdila zpráva z loňského listopadu. Nechvalně proslulá špehovací firma Palantir získala od britské vlády zakázku v hodnotě 330 milionů liber (téměř deset miliard korun) na to, aby vybudovala datovou platformu pro NHS – systém veřejného zdravotnictví.

Čtěte také: „Je to jako připojit se do Matrixu.“ Palantir odhalí vše – i to, co existuje jen ve vaší mysli

Covid-19 tento trend urychlil. Pandemie po sobě zanechala celou radu dceřiných společností, výzkumných sítí, zdravotnických služeb poskytovaných přes internet, kliniky a další podniky, které se pokoušejí – slovy dceřiné společnosti Alphabetu Verily – „přebudovat budoucnost zdraví“ pomocí chytrých hodinek a dalších digitálních nástrojů.

Apple podle posledních zpráv pracuje na zdravotním koučovi poháněném umělou inteligencí.

Jenže výpady do oblasti zdraví, které provádí největších technologické firmy západní polokoule, se už netýkají pouze těla. Nespokojily se s mapováním plic či končetin. Jejich nejnovějším cílem se stala mysl.

Načasování tohoto obratu je sotva náhodné. Zpravodajské rubriky plní titulky o celostátní „krizi duševního zdraví“. Počet sebevražd v USA nikdy nebyl vyšší. V průzkumu Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí každý třetí dotázaný teenager uvedl, že trpí problémy s duševním zdravím.

Technologické konglomeráty pak na těchto alarmujících faktech mile rády staví svoje PR kampaně. Mluví o tom, jak se snaží bojovat s těmito trendy, nebo rovnou „vyřešit krizi mentálního zdraví“. Tyto firmy se tak podle všeho řídí osvědčenou zásadou: nikdy nenechat dobrou krizi přijít vniveč.

Apple: Určíme úroveň vaší deprese

Počáteční snahy Applu o vstup na trh se zdravotnickými zařízeními nabraly na síle v roce 2019, kdy firma zdokonalila svoje charakteristické zařízení ve sféře nositelné elektroniky (tzv. wearables).

Z doplňku pro výstřední lidi podivínsky měřící svůj život se stal elegantní symbol zdravého životního stylu.

Od té doby Apple čile spolupracuje s několika výzkumnými institucemi a zahájil celou řadu zdravotních studií. V nich se snaží prokázat, že chytré hodinky nejsou jen fitness trenérem na vašem zápěstí, ale „zachráncem života“, který dokáže odhalit fibrilaci síní nebo dokonce nástup covidu-19.

Apple za svoji misi považuje přinést uživatelům „kompletní obrázek“ o jejich celkovém zdraví. Nedávné oznámení, že se do hodinek Apple Watch přidá sledování duševního zdraví, tedy představuje logický další krok.

Nová funkce „Stav mysli“ aplikace Mindfulness (Apple ji sám překládá jako Všímavost – pozn. redakce) se tak uživatelů ptá, jak se cítí na škále od „velmi příjemně“ do „velmi nepříjemně“. Mají také zadat, co ovlivňuje jejich emoční stavy, jako například stres v práci nebo v rodině.

Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.

Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.

Felix Maschewski

Více článků od autora

Anna-Verena Nosthoff

Více článků od autora