Tanec

14. 01. 2022, 04:10

Jak se krade tanec: Rapeři stávkují proti kopírování jejich pohybů hrou Fortnite

Filip Brychta

Populární počítačová hra Fortnite vydělává miliony dolarů a jejímu kouzlu propadly miliony lidí po celém světě. Objevují se ale případy umělců, kteří si stěžují, že je videohra okrádá. Soudy si s tím nevědí rady, a tak tvůrci třeba stávkují. Oblíbené „tanečky“ totiž nemusejí pocházet z dílen vývojářů.

Střílíte, skáčete, stavíte a zase střílíte. Konečně nepřítel padá k zemi a lítá z něho jeho vybavení. V pestrobarevné přestřelce jste vyhráli. Jak lépe to oslavit než tanečkem? A tak hopkáte a na čelo si přikládáte prsty do tvaru písmene „L“ nebo kroutíte pánví a otáčíte imaginárním volantem. Ještě abyste netančili, když jste si ten tanec koupili.

A právě tyto pohyby pobláznily svět. Jedná se o takzvané emotes ze hry Fortnite. I díky nim tahle zábava vydělává obrovské jmění, přestože je zdarma. Jenomže ony tanečky obvykle něco stojí. A v této hře nejde jen o hraní – stala se důležitým dějištěm života hráčů, kde jde i o vzhled, vlastněné předměty či vystupování.

Koupí emotes tedy hráč může získat prestiž a zvýšit svou hodnotu. Přičemž utrácí opravdové peníze převedené na herní měnu a pomáhá hernímu gigantovi Epic Games k obrovským finančním příjmům. Málokdo si přitom vzpomene na původní autory pohybů, avšak někteří z nich se nebáli ozvat. V posledních letech tak Epic Games a jeho Fortnite čelí žalobám a nařčením z vykrádání umělců, kteří z peněz vydělaných díky jejich pohybům neviděli ani cent. Otevřela se tak debata, zda si umělci mohou nárokovat vlastnictví tance. Pro videoherní svět to může znamenat potřebu většího zamýšlení se nad obsahem.

Tančíš jako ve Fortnite? Ne, Fortnite tančí jako já

Jako první podal žalobu raper Terrance Ferguson, vystupující pod pseudonymem 2 Milly. Jeho tanec „Milly Rock“ přidal Epic Games do Fortnite začátkem roku 2018 pod názvem „Swipe It“. Emote byl součástí sezonní placené služby a nijak na rapera neodkazoval. Na základě toho začal 2 Milly Epic Games kritizovat.

Později tento případ pozvedl na novou úroveň Fergusonův kolega Chance the Rapper, když napsal, že Epic Games využívá umění afroamerických umělců pro svůj vlastní finanční zisk. Koncem roku 2018 potom 2 Milly podal žalobu. „Lidé si mé vystoupení objednají a platí mi, abych zarapoval a zatančil,“ říká v rozhovoru pro Insider. „Okrádají mě,“ dodává pak na adresu herní společnosti.

Zanedlouho, co okradený Alfonso Ribeiro odhalil své inspirační zdroje, objevila se tvrzení, že i on sám tanec ukradl.

Krátce poté zažaloval Epic Games ze stejného důvodu herec Alfonso Ribeiro, který se proslavil rolí Carltona Bankse v seriálu Fresh Prince (The Fresh Prince of Bel-Air). Jeho ikonický tanec, známý jako „The Carlton“, použili ve Fortnite pod názvem „Fresh“.

Třetí žaloba přišla od Russella Horninga prostřednictvím jeho matky, protože mu bylo teprve 17 let. Obvinil herní studio z ukradení tance „floss“. Každopádně tento případ byl zdiskreditován poté, co se objevily důkazy, že Horning tanec nevymyslel a lidé flossovali již v roce 2011. Navíc na herní konferenci E3 řekl, že nekompenzování od Epic Games „není tak velký problém“.

To ale není případ Ribeira, který v odcizení tance vidí širší kulturní dimenzi. Jeho originální choreografie podle něj totiž vznikla v důležitém kontextu. Má se vysmívat strnulosti tanečních pohybů bílých lidí. Konkrétní inspiraci pak našel v tanci „bílého chlapce“ od Eddieho Murphyho a ve vystoupení Courteney Cox v klipu Bruce Springsteena. Právě tento kousavý výsměch tance se však ve Fortnite zcela ztrácí.

Právo ztratilo dech

Epic Games se k žalobám příliš nevyjadřoval a ani nevyjadřuje. Zanedlouho, co okradený Ribeiro odhalil své „zdroje“, objevila se tvrzení, že i on sám tanec ukradl. Jenže inspirace je v umění a kultuře běžná a taková obvinění jsou spíše nepochopením procesu tvorby. Nakonec i sám Epic Games přiznává, že se při tvorbě Fortnite inspiroval u jiných her podobného typu, jako je například PUBG.

V platformách, jako je TikTok, se dá tanec přes noc zkopírovat stokrát nebo tisíckrát, ale zákon zatím nenašel způsob, jak se s tím vypořádat.

S posouzením těchto kauz si neví rady ani Nejvyšší soud USA. Ten v roce 2020 stanovil, že pro podání žaloby musí nejprve dotyčný umělec obdržet stanovisko Amerického úřadu pro autorská práva (US Copyright Office). Pokud tedy tento úřad konkrétní taneční pohyby nezaregistruje, a nevzniknou tak autorská práva, žaloby se nikam neposunou. I proto například 2 Milly tu svou stáhl a nejspíš čeká na vyjádření úřadu. A zatím to vypadá, že ani ten si s tím neví rady.

Tvůrci autorského zákona totiž takovéto problémy nepředpokládali a názory na zaregistrování jednotlivých pohybových kreací se liší. Někdo tvrdí, že by se měly přiznat umělci, který je vymyslel, jiní říkají, že jen pár pohybů je málo a člověk by musel mít propracovanější choreografii.

Očividné ale je, že velcí hráči profitují z veřejných vystoupení a biti jsou na tom zejména méně známí a chudší umělci. S těmi, kteří již mají na kulturní scéně pevné postavení, se dost možná Epic Games bude chtít dohodnout – na základě oboustranně výhodného kompromisu.

Billboard bez hranic

Populárním a bohatým umělcům se tak může stát, že mají ve Fortnite koncerty, které sleduje několik milionů uživatelů. Taková vystoupení měli už třeba Ariana Grande, Marshmello či Travis Scott. Nejenže díky tomu Fortnite trhá rekordy v připojených hráčích, ale umělci získávají benefit obrovské reklamy.

Fortnite totiž proměnil způsob, jakým značky propagují své výrobky a dostávají reklamu k lidem. Zatímco v televizi je reklama „nutné zlo“ a diváka jen zdržuje a otravuje, v tomto herním světě funguje ve formě události, kterou si prostě nemůžete nechat ujít. Epic Games udělal z reklamy hodně cool záležitost.

Čtěte také: Život v metaversu se blíží. Jeho stavitelé chtějí konec internetu, jak ho známe dnes

Tento velkokapacitní marketingový nástroj se rozjel v roce 2018, kdy podepsal spolupráci s FIFOU na propagaci mistrovství světa ve fotbale. Hráči si tak mohli koupit nové vzhledy postav a hrát Fortnite třeba jako fotbalista Neymar. Emotes se dostaly dokonce i na reálné hřiště. Populární fotbalista Antoine Griezmann například slavil gól hopsáním a své čelo si při tom zdobil prsty do tvaru písmene „L“. Fortnite podepsal dohodu také s Marvelem a hráči si mohli koupit předměty či vzhledy oblíbených superhrdinů nebo lovit Kameny nekonečna.

Obrovskou marketingovou sílu Fortnite krásně ilustruje případ herce Keanua Reevese. Jedním z oblíbených vzhledů byl „The Reaper“, který zřetelně připomínal postavu Johna Wicka, kterou Reeves ztvárnil. Herec pak řekl, že děti na ulici mu říkají „Fortnite chlap“. Nakonec se dohodli na spolupráci a John Wick už byl ve Fortnite oficiálně. Hra tak přiblížila film s ratingem R mladším divákům a získaly tím obě strany. A šlo to i bez žalob.

Problém nejen ve Fortnite

Podobný fenomén se řeší také na sociální síti TikTok. I tady jako ve Fortnite jsou taneční pohyby, většinou od afroamerických tvůrců, zkopírovány a kredit si následně připisuje někdo jiný. Například v roce 2020 se stal virálním tanec známé tiktokerky Charli D’Amelio na písničku rapera K Campa. Tiktokerka tak získala miliony sledujících a až po článku v New York Times uznala za původní autorku Jalaiah Harmon.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Jalaiah S. Harmon ✨ (@jalaiah)

To vygradovalo až ke stávce tiktokerů černé pleti, kteří se rozhodli, že na nové písničky nebudou tančit. Zatím poslední singl od Megan Thee Stallion byl tak podle TikToku použit pouze ve 37 tisících videích, zatímco její hit „Savage“ hrál před stávkou v 2,5 milionech videích. TikTok k uklidnění situace vydává prohlášení, v němž tvrdí, že podniká kroky k podpoře „černé komunity“.

Kauzy z Fortnite i TikToku již podnítily mnohé umělce, aby začali podobné případy hlídat. Jedním z nich je slavný choreograf a tanečník JaQuel Knight, který oznámil spuštění společnosti na licencování tanečních pohybů. Bude fungovat stejným způsobem jako hudební vydavatelství a zprostředkovávat licenční smlouvy.

Čtěte také: „Je to jako připojit se do Matrixu.“ Palantir odhalí vše – i to, co existuje jen ve vaší mysli

Takovou snahu chválí právnička z New Yorku Cassandra Spangler. „Autorský zákon je obecně dost pozadu a dosud nedohonil spoustou nových technologií,“ říká pro web Essence. „Mluvíme o platformách, jako je TikTok, kde by se dal tanec přes noc zkopírovat stokrát nebo tisíckrát, ale zákon zatím nenašel způsob, jak se s tím vypořádat,“ dodává.

U herního průmyslu, který vydělal spoustu peněz, a společnost Fortnite k tomu přispěla třeba i zmíněnými tanečky, zůstává otázka, kdo si ty peníze zaslouží. Hra, jež okopírovala rytmické pohyby, nebo umělec, který je vymyslel? Odpovědí může být připsání kreditu ze strany Epic Games, ale v tu chvíli by přiznali okopírování a museli by umělce nějak odměnit. Pravdou zůstává, že většinu okradených tvoří afroameričtí tvůrci, kteří nejsou známí a jimž se málokdy dostane odměny v jakékoli podobě.