Před pěti lety chtěl vymýtit démona z Vladimira Putina a skončil tam, kde velká část prezidentových odpůrců – za mřížemi psychiatrie. Mezi snímky, které byly letos představeny na festivalu Jeden svět, patří i dokument Šamanův příběh. O něm i současném Rusku si Voxpot povídal s tvůrci filmu Beatou a Michailem Baškirovými.
Nachodil tisíce kilometrů a oslovil statisíce lidí. Mnozí ho na jeho neobvyklé cestě doprovázeli, jiní na dálku napjatě sledovali. Pro některé symbolizoval Bohem políbeného poutníka, jenž přišel spasit Rusko, pro druhé zase zchudlého blázna toužícího po pozornosti. Kreml v něm pak viděl hrozbu, jíž je třeba se co nejrychleji zbavit.
Je to už pět let, co se Alexander Gabyšev alias šaman–bojovník vydal pěšky z východosibiřského Jakutska do Moskvy, aby vymýtil démona z prezidenta Putina.
Cesta do hlavního města měla zabrat dva roky, byla však podle šamana lemována obzvlášť šlechetnými úmysly: Nedojde-li do Moskvy do konce roku 2021, snese se na Rusko strašná katastrofa. Takové poselství mu prý pošeptal jednoho dne boží hlas. Gabyšev neváhá, nakládá plachtu a dřevěné tyče na vozík a vydává se na pochod napříč Ruskem: bahnitými cestami i po silnicích, v mrazu i vedru.
Čtěte také: Bůh žehnej Americe, motorkám a etnickým čistkám Palestinců
Od místních se mu však dostává nevídané podpory. Kolemjdoucí ho přátelsky zdraví, nosí mu jídlo a městy, kudy prochází, se na jeho počest pořádají shromáždění. Po šesti měsících a dvou tisících kilometrech však kdesi na hranici východoruského Burjatska a Irkutské oblasti jeho pouť končí. Zadržuje ho policie a posílá zpět do Jakutska. Od této chvíle je Gabyšev trnem v oku úřadů i bezpečnostních složek.
Čeká ho kolotoč výslechů, vyšetřování a nakonec surové zatčení. Následně končí za mřížemi psychiatrické léčebny, z níž dosud nevyšel. Šamanovo putování Sibiří i sílící nátlak úřadů několik měsíců zaznamenávali na kameru dokumentaristé Beata a Michail Baškirovi. O svém společném putování se šamanem i ruské společnosti se nyní rozpovídali pro Voxpot.
Šamanismus
Jedná se o souhrn náboženských a mystických představ a rituálních praktik. Je odvěkou součástí života a tradic východosibiřských národů. Ústřední postavou je šaman, jenž je v komunitě považován za prostředníka mezi lidmi a světem duchů. Vyplňuje především roli léčitele, věštce či zpovědníka. Své vyznavače má tento náboženský směr především v Jakutsku, Burjatsku Republice Tuva či republice Altaj.
Šaman naznačuje během dokumentu, že nedorazí-li do roku 2021 do Moskvy nastane katastrofa. Napadlo vás tehdy, co by mohlo přijít?
Beata: Když mluvil o tom, že pokud nedojde včas do Kremlu a nevypudí z Putina démona, začnou se dít velké události, člověka ihned napadnou nějaké třeskuté politické události. O možnosti rozpoutání války jsem však tehdy vůbec neuvažovala. Jeho slova a předzvěsti jsem spíše vnímala na metafyzické úrovni, tedy jako určitou metaforu. Poté, co začala plnohodnotná invaze na Ukrajinu, jsem byla v naprostém šoku, ačkoliv jsem to mohla teoreticky předpokládat. Ukázalo se tedy nakonec, že šamanova předpověď byla velmi doslovná.
V Gabyševovi Rusové viděli archetyp jurodivého člověka, který má právo říct prezidentovi, že nemá pravdu.
Nakolik si získal vaší důvěru?
Michail: Zprvu jsem se k němu stavěl s jistou dávkou skepse. V určitý moment se to ale obrátilo a my začali rozpoznávat jeho lidské kvality. Pochopili jsme, že máme co dočinění s intelektuálním člověkem, který je vzdělaný a otevřený. Má rozhled i talent vypravěče. Čím více času jsme s ním byli, tím více jsme mu věřili.
Beata: Strávili jsme s ním více jak dva měsíce a postupně jsme si byli blíž a blíž. Nakonec se z nás stali přátelé. Na začátku jsme měli poněkud jiné představy. Zprvu jsme si mysleli, že budeme natáčet jakousi sibiřskou road movie. Z ní se ale postupně stal film o politických represích. Na konci jsme si pak uvědomili, že je to příběh jednoho člověka, jenž byl patrně jednou z posledních nadějí Ruska před válkou.
Co se týče jeho poselství, rozhodli jsme se, že s dokumentem počkáme do roku 2022, abychom viděli, před čím strašným tak šaman varuje.
Když tehdy šaman procházel po Sibiři hodně lidí mu před kamerou vyjadřovalo podporu. Jak to vypadalo ve skutečnosti? Reagovali na něj takto příznivě lidé i mimo vaši kameru?
Beata: Ano, až na dva šamany z Burjatska jsem si nikdy nevšimla, že by ho obyčejní lidé nějak uráželi, vytýkali by mu jeho misi, chovali se k němu negativně apod. Je však možné, že řadu z nich k němu táhla spíše zvědavost, těžko říct. Na druhou stranu ho podporovalo obrovské množství lidí. Vidělo v něm lidového hrdinu, který je obdařen mystickou silou.
Populární hlavně mezi Rusy
Kdo ho z vaší zkušenosti nejvíce podporoval? Jakuti, anebo i ostatní národy včetně Rusů?
Beata: Je to velmi zajímavé, ale Jakuti ho podporovali mnohem méně než Rusové.
Myslím, že je to kvůli tomu, že náš šaman odpovídá v ruském povědomí určitému archetypu poutníka, který přichází z daleké země, aby zachránil Rusko. V očích řady lidí se velmi podobal představě jurodivého (svatého) člověka, tedy někoho, kdo má právo říct carovi, že se mýlí. Takto se k němu lidé i podvědomě chovali. Na jedné straně jim byl blízký, na té druhé ale vyzařoval přirozenou autoritu. Působil svým způsobem jako Rasputin.
Beata a Michail Baškirovi
Beata je ruská dokumentaristka s ukrajinsko-jakutskými kořeny. Natočila v minulosti například snímek o Euromajdanu nebo konfliktu na Donbase
Michail je vystudovaný antropolog, který se věnuje šamanismu, kterého Beata poprosila, aby se s ní na snímku podílel. Manželé žijí od roku 2022 ve Francii.
Jak si vysvětlujete to, že u Jakutů takovou přízeň nenašel?
Řekla bych, že je to hodně spojené se strachem. Fakt, že se zrovna u nich v regionu objevil takový výrazný opozičník u nich zřejmě vzbuzoval obavy z toho, že to špatně dolehne na Jakutsko.
Během svého putování potkává Gabyšev v Burjatsku další dva šamany, kteří mu říkají, že není pravý šaman. Často se totiž odkazuje na Boha. Lze ho tedy skutečně šamanem nazvat?
Michail: To je těžká otázka. Hranice mezi tím, koho za šamana považovat, a koho nikoliv, je velmi rozevřená. Představy o něm se navíc liší region od regionu. Gabyšev do určité míry odpovídá jakutské šamanské tradici, zároveň se ale v jeho myšlení objevuje i pravoslaví. Je takzvaným dvojvěrcem: šamanem i pravoslavím současně.
Traduje se, že některé šamanské rituály vyzkoušel i samotný Vladimir Putin.
Dvojvíra je mimochodem na Sibiři velmi rozšířena. Lidé mnohdy směšují různé tradice a víry, aniž by si to uvědomovali. Takovým příkladem je i Gabyšev, který se na jedné drží silné křesťanské tradice, ale k tomu ještě vychází z lidové tradice jakutského národa.
Gabyševa přímo na jeho cestě doprovází i několik lidí. Lze je nějak charakterizovat?
Beata: Jednalo se o směsici hodně odlišných lidí s různými politickými názory. Šamana doprovázeli komunisté, nacionalisté i liberálové. Všechny je ale spojovala idea, aby šel Putin od moci.
Šamanské rituály v Kremlu?
Lidé, kteří se s ním potkávali, působili, že rozhodně nepatří do tábora příznivců Putina. Změnila se podle vás od roku 2019 ruská společnost, nebo je to jen klam a lidé jsou na východní Sibiři ve skutečnosti stále protivládně naladěni?
Beata: Věřím, že většina lidí v Rusku by si přála jinou vládu. (Podle průzkumu nezávislé společnosti Levada podporovalo letos v březnu Putina 87% Rusů, pozn. red.) Problém ale je, že nikdo už příliš nevěří, že je to možné. Převládá u nich pocit, že protesty nic nevyřeší a ještě k tomu je mohou dostat za mříže.
V dnešní době je velmi těžké odhadnout skutečnou podporu kremelského režimu. Já osobně však neznám nikoho, kdo by za současnou vládou stál. Všichni říkají, že odlehlé sibiřské „hlubinky“ stojí za Putinovým režimem, já tam ale žádné jeho příznivce nepotkala. Ba naopak. Nemyslím si, že dnes je to jiné. Národnostní menšiny Jakuti či Burjaté na válku tvrdě doplácejí. Hádám proto, že skutečných podporovatelů Kremlu bude mnohem méně, než si myslíme.
Celou dobu hovoříme o šamanismu. Jak je toto náboženství populární v dnešním Rusku?
Michail: Přesnou cifru jeho vyznavačů úplně neznáme, oblibě se každopádně těší především na východní Sibiři v Jakutsku či v Republice Altaj.
Kdysi bývali v těchto oblastech šamani velmi uctíváni. Pak ale přišla sovětská vláda a s ní i pronásledování šamanů. Během celé éry SSSR byly lidové tradice a náboženství potlačovány. Po jeho rozpadu se k nim lidé opět začali vracet. Obecně už ale lidová náboženství nemají takovou moc a sílu jako dříve.
Čtěte také: Rodí se v Rusku protiválečné hnutí? Známý sociolog o aktuálním stavu tamní společnosti
Beata: Zajímavé třeba je, že k šamanismu se hlásí i současný ministr obrany Sergej Šojgu, který sám pochází z Republiky Tuva. Praktikuje ho prý aktivně. Říká se , že dokonce s různými šamanskými rituály seznámil i samotného Putina. O něm se mimochodem traduje, že je mysticky založen. Možná právě proto se lekl síly našeho šamana. Cítil, že proti němu dovede sjednotil lidi.
Dostali jsme se na závěr opět k Alexandru Gabyševovi, který je již čtvrtý rok držen v psychiatrické léčebně ve Vladivostoku. Jste s ním doposud v kontaktu?
Beata: Ano, ale jen přes známé a advokáta, ne tedy přímo. Jednou týdně má právo na telefonovat, občas od něj také přijde nějaké povzbudivé video. Dobře ví, že má venku plno podporovatelů, snaží se proto zůstat optimistický.
Text vznikl v rámci partnerství Voxpotu s mezinárodním filmovým festivalem o lidských právech Jeden svět.