V televizi hraje během svátků tradičně Popelka a vy při pohledu na královskou hostinu olíznete obrazovku. Proč byste to dělali? Chcete vyzkoušet, na čem si šlechta pochutnává. Následně přepnete na Dařbujana a Pandrholu a jen co začne téct pivo potokem, znovu olíznete obrazovku. To abyste vyzkoušeli, jaké pivo vaří na panství u Pandrholů. A jestli máte chuť na něco orientálního, pak by mohlo stačit přepnout na Lotranda a Zubejdu a počkat, až se začne v sultánství Solimánském nosit na stůl.
Jídlo a televize jsou symbolem vánočních svátků snad ještě víc než dárky. Možná už brzy bude možné spojit vše dohromady a pod stromeček svým blízkým nadělit TTTV. O co jde? O Taste the TV neboli Ochutnej televizi. Jestli vás fascinoval čichoskop v seriálu Futurama, který mohl uživateli přiblížit vůně z celé galaxie, pak je TTTV je v teorii ještě požitkářštější. A hlavně o poznání reálnější.
Japonský profesor Homei Miyashita z tokijské univerzity Meidži vyvinul prototyp televizní obrazovky, která vám přinese kromě obrazu i úplně novou zkušenost. Můžete ji totiž olíznout a cítit chuť jídla z obrazu.
Když nemáte kečup…
Zařízení se skládá z deseti škatulek se spreji, které v kombinaci tvoří chuť konkrétních jídel. Namíchaná chuť se na tenké hygienické fólii roluje přes obrazovku a divák se může začít olizovat.
Vynález, který byl podle jeho autora stvořen pro překlenutí vzdáleností v době globální pandemie, nemusí českému publiku připadat až tak neznámý. Libovolné jídlo míchané z deseti sprejů se totiž nápadně podobá postupům: “když nemáte kečup, přidejte tam hořčici,” kterými české publikum už léta zásobuje gastrošarlatán Jiří Babica.
“Cílem je dát lidem příležitost zažít něco, co se podobá zážitku z restaurace na opačném konci světa, i když přitom zůstanou doma,” říká pro agenturu Reuters profesor Miyashita.
Ten zároveň jedná s firmami, které by mohly s jeho technologii stvořit zázraky jako například chuť pizzy nebo čokolády na krajíci toastového chleba. Mezi jinými možnostmi vyjmenovává distanční kurzy pro someliéry nebo společenské hry, při kterých hráči srovnávají chutě.
Sám Miyashita dodává, že prototyp stvořil sám během posledního roku a jeho komerční verze může stát okolo 100 tisíc jenů, tedy asi 20 tisíc korun.
Spotify chutí
Miyashitův cíl je tvorba platformy, která shromažďuje chuti z celého světa. Jednotliví uživatelé by je v ideálním scénáři mohli nahrávat i stahovat, podobně, jako tomu je například u hudebních aplikací.
Zatím se však nezdá, že by nový vynález stvořil ostrou konkurenci michelinským restauracím. Jestli se někdo může začít obávat o zákazníky, je to spíš autorka knihy Švindlujeme v kuchyni, která svým následovníkům radí, ať dělají v chudých časech krabí salát z ředkve nebo nahradí květák v pochoutce “smažený květák” starými rozvařenými těstovinami.
V podobném duchu se neslo představení přístroje před reportéry. Studentka univerzity Meidži komentovala svou objednávku sladké čokolády na TTTV v lehkých rozpacích.
“Je to trochu jako mléčná čokoláda. Je to sladké. Stejně jako čokoládová omáčka,” usmála se na kamery.
Odsuzovat novinku hned v prvních verzích ale není na místě. V minulosti jsme mnohokrát viděli, že cesta velkých vynálezů bývá trnitá. Jestli se ale nemůžete dočkat budoucnosti, můžete při letošních svátcích smíchat deset věcí, které právě vidíte na stole před sebou, potřít jimi televizi při scéně královské hostiny a užívat si chuť budoucnosti!
Voxpot vám přeje příjemné Vánoce mnoha chutí.