Byznys

24. 12. 2021, 11:56

Nová chuťová televize: Babica na steroidech nebo vychytanější čichoskop

Redakce

V televizi hraje během svátků tradičně Popelka a vy při pohledu na královskou hostinu olíznete obrazovku. Proč byste to dělali? Chcete vyzkoušet, na čem si šlechta pochutnává. Následně přepnete na Dařbujana a Pandrholu a jen co začne téct pivo potokem, znovu olíznete obrazovku. To abyste vyzkoušeli, jaké pivo vaří na panství u Pandrholů. A jestli máte chuť na něco orientálního, pak by mohlo stačit přepnout na Lotranda a Zubejdu a počkat, až se začne v sultánství Solimánském nosit na stůl.

Jídlo a televize jsou symbolem vánočních svátků snad ještě víc než dárky. Možná už brzy bude možné spojit vše dohromady a pod stromeček svým blízkým nadělit TTTV. O co jde? O Taste the TV neboli Ochutnej televizi. Jestli vás fascinoval čichoskop v seriálu Futurama, který mohl uživateli přiblížit vůně z celé galaxie, pak je TTTV je v teorii ještě požitkářštější. A hlavně o poznání reálnější.

Japonský profesor Homei Miyashita z tokijské univerzity Meidži vyvinul prototyp televizní obrazovky, která vám přinese kromě obrazu i úplně novou zkušenost. Můžete ji totiž olíznout a cítit chuť jídla z obrazu.

Když nemáte kečup…

Zařízení se skládá z deseti škatulek se spreji, které v kombinaci tvoří chuť konkrétních jídel. Namíchaná chuť se na tenké hygienické fólii roluje přes obrazovku a divák se může začít olizovat.

Vynález, který byl podle jeho autora stvořen pro překlenutí vzdáleností v době globální pandemie, nemusí českému publiku připadat až tak neznámý. Libovolné jídlo míchané z deseti sprejů se totiž nápadně podobá postupům: “když nemáte kečup, přidejte tam hořčici,” kterými české publikum už léta zásobuje gastrošarlatán Jiří Babica.

“Cílem je dát lidem příležitost zažít něco, co se podobá zážitku z restaurace na opačném konci světa, i když přitom zůstanou doma,” říká pro agenturu Reuters profesor Miyashita.

Ten zároveň jedná s firmami, které by mohly s jeho technologii stvořit zázraky jako například chuť pizzy nebo čokolády na krajíci toastového chleba. Mezi jinými možnostmi vyjmenovává distanční kurzy pro someliéry nebo společenské hry, při kterých hráči srovnávají chutě.

Sám Miyashita dodává, že prototyp stvořil sám během posledního roku a jeho komerční verze může stát okolo 100 tisíc jenů, tedy asi 20 tisíc korun.

Témata: Byznys, Kultura, Technologie