Anglické školy obdržely v minulých dnech vládní doporučení, jak omezit mobilní telefony během vyučovacího dne. Orgány si od nové iniciativy slibují nejen lepší soustředěnost žáků, ale i efektivnější boj proti kyberšikaně.
„Zákaz používání mobilních telefonů v této budově. Platí pro všechny studenty!“ hlásá nápis vyvěšený na skleněných vchodových dveřích londýnské střední školy v Southwark.
Po studentech se tak žádá jediné: aby si při vstupu vypnuli své telefony a dobře je uložili někam mimo zraky ostatních. Pokud tu s ním žáka náhodou někdo z učitelského sboru přistihne, telefon okamžitě putuje do plastové krabice s názvem „konfiskované předměty“.
Čtěte také: Spor o práva trans lidí otevřel nové dějství skotského boje za nezávislost
Svého kovového přítele si pak může vyzvednout až po vyučování. Pro někoho hodiny bez sociálních sítí noční můra, pro jiné naopak odlehčení. „Pomáhá nám to se při výuce lépe soustředit,“ shoduje se tamní skupina deváťáků v reportáži Sky News.
Z druhé strany však jedna z nich dodává, že s úplným zákazem telefonů nesouhlasí. V případě, že se něco stane, například nehoda, je podle ní žádoucí být v kontaktu se svou rodinou.
Telefony doma nebo ve skříňce
Podobně jako na Střední škole v Southwark to teď vypadá na většině anglických škol. Již od roku 2021 britská vláda apeluje na výrazné omezení užívání telefonů během vyučování. Nyní, tedy o tři roky později, se kabinet premiéra Rishiho Sunaka vytasil s konkrétními pokyny.
Ty mají sjednotit odlišné přístupy škol a zároveň podle ministryně pro vzdělávání Gillian Keegan podpořit vědomí, „že mobilní telefony nemají během vyučovacího dne ve třídách co dělat“.
Zcela bez omezení mobilů v současnosti funguje jen jedno procento škol.
Jaké varianty se tedy ředitelům vzdělávacích institucí nabízejí? Od těch nejpřísnějších, až po ty relativně liberální: Úplný zákaz nošení mobilů do škol, odevzdání telefonu při příchodu do budovy příslušnému zaměstnanci, uzamčení telefonu například do skříňky nebo šuplíku anebo ponechání mobilu u žáka, ovšem za podmínky, že jej nebude během vyučovacího dne používat.
Z tohoto vějíře opatření si vedení může vybrat. Ale v následujících týdnech by se jím škola měla začít řídit.
Jak pro BBC uvedla ministryně školství Gillian Keegan, její úřad v tuto chvíli neplánuje omezení telefonů upravit přímo právní normou. Vše bude ale záležet na tom, jak se budou pokyny dodržovat. Od nového „průvodce“ si vláda slibuje, že podpoří lepší koncentraci žáků během výuky, zlepší chování ve třídách, ale pomůže i v boji proti kyberšikaně.
Sociální sítě jako zdroj nebezpečí
Ta mimochodem představuje jeden z palčivých problémů britského školství. Je to rok, co Spojeným královstvím otřásla brutální vražda šestnáctileté transgender dívky Brianny Gheyo. Jejímu zabití předcházela podle přátel šikana a útoky na sociálních sítích.
Londýn by udělal podle kritiků lépe, kdyby svou energii vložil do kontroly online platforem, přes než se děti a mladiství často dostávají k násilnému obsahu.
Právě proto před několika dny matka oběti, Esther Ghey, vyzvala k zákonu, jež by zakazoval přístup osob mladších 16 let na sociální sítě na telefonech. Pro server The Guardian též uvedla, že je přesvědčena o tom, že by její dcera byla naživu, kdyby její vrazi neměli přístup k násilnému obsahu na internetu.
Nad tím, zda zlepšení v této oblasti přinesou nové vládní kroky v podobě omezení telefonů ve školách, však panují pochybnosti. Skepsi neskrývá třeba Svaz ředitelů škol (ASCL), jehož zástupci žádný velký účinek navržených pokynů neočekávají. „Většina škol už používání mobilních telefonů během výuky stejně zakazuje nebo je umožňuje pouze za omezených a stanovených okolností,“ prohlásil generální tajemník Geoff Barton.
Jeho slovům nahrává i učitelská aplikace Teacher Tapp, která naznačuje, že zcela bez omezení mobilů v současnosti funguje jen jedno procento škol.
Barton pro BBC rovněž uvedl, že by ministerstvo udělalo mnohem lépe, kdyby svou energii vložilo do kontroly online platforem, přes než se děti a mladiství často dostávají k násilnému obsahu.
Čtěte také: „Vůbec nevím, jak vyžiju.“ Velkou Británii zasáhla krize, jakou země už léta nepamatuje
Podobně smýšlí i vedoucí učitel Střední školy v Southwark Mike Baxter. Podle něj korigování užívání telefonů ve třídách nestačí. Je naopak čas se zaměřit na to, jak tráví studenti čas na sítích mimo školní prostředí. Diskuze by se teď podle něj měla vést hlavně o tom, jaké nástroje mohou v tomto ohledu účinně pomoct.
V současnosti se státní zákazy či omezení mobilů ve výuce týkají pouze Anglie. Naopak ve Walesu, Skotsku a Severním Irsku existuje ještě stále řada škol, která takové restrikce doposud nezavedla.
Na celém světě se k nějaké formě zákazu telefonů ve školách odhodlala necelá čtvrtina zemí, uvedla loni v červenci OSN a varovala, že jejich přílišné užívání mezi dětmi může vést k častému rozptylování i online vydírání a útokům.