Tech

27. 05. 2024, 17:42

Pizza s lepidlem, špagety s benzínem. AI Googlu radí lidem nesmysly

David Scharf, Matěj Schneider

Robot hledí na pizzu, umělou inteligencí vygenerované ilustrační foto. Foto: Midjourney
Robot hledí na pizzu, umělou inteligencí vygenerované ilustrační foto. Foto: Midjourney

Internetový gigant Google zavedl dlouho očekávanou funkci: do svého vyhledávače zapojil odpovědi generované umělou inteligenci. Ty jsou zatím hlavně pro smích. Komplexnější řešení problému přitom zůstává v nedohlednu.

Zítra to budou dva týdny od doby, kdy Google spustil ve svém vyhledávači funkci AI Overview (doslova tedy AI přehled). Znamená to, že jsme o krok blíž superinteligenci, která zodpoví jakýkoliv dotaz se strojovou přesností?

Podle dosavadních výsledků a reakcí na ně – spíš ne.

Pokud tedy za znamení superinteligence nepovažujete připevňování sýru na pizzu lepidlem, jezení kamenů nebo smyšlenku, že Barack Obama byl muslim.

Co přesně tedy tato nová funkce přináší? Pokud uživatelstvo Googlu (zatím pouze v USA) zadá do Googlu dotaz, kromě klasicky seřazených odkazů na stránky z různých koutů internetu se na úplně prvním místě zobrazí právě „AI přehled“.

Poslouchejte také: Pro AI budeme jako sinice. Můžeme k ní ale cítit silnější emoce než k lidem, říká Salaba

V něm se nachází text, který vygeneroval takzvaný velký jazykový model (zjednodušeně popisovaný jako umělá inteligence či AI). Ten má přinést shrnutí tisícovek odkazů a podle slov Googlu tak uživatelům a uživatelkám usnadnit práci.

„Lidský čas je drahocenný, nebo ne? Lidé se musí potýkat s těžkými věcmi,“ řekla těsně před spuštěním funkce magazínu Wired Liz Reed, která v Googlu šéfuje právě vyhledávači.

Chybovat je lidské

Od veřejného spuštění funkce, jež přitom už rok běžela v beta verzi, se sociální sítě plní screenshoty nesmyslných odpovědí. Ty sahají od zábavně bizarních po vyloženě nebezpečné.

„Vědci tvrdí, že zírat do slunce po dobu 5 až 15 minut je celkově bezpečné a nejvíce prospívá zdraví. Nebo až po 30 minut, pokud máte tmavší pleť,“ stálo například v jedné z nich. 

Jinému uživateli pak Google správně odpověděl, že použitím benzínu nezrychlí vaření špaget. Zároveň ale dodal, že benzín může pro vaření těstovin posloužit přímo jako pikantní ingredience.

Zatímco před americkými regulačními úřady se v uplynulé dekádě právníci Googlu hájí, že neporušují antimonopolní zákony, AI Overview to vidí jinak. „Ano, ministerstvo spravedlnosti a 11 států Google žalují kvůli antimonopolním přečinům,“ uvedla AI. Podobně přiznával vinu svého provozovatele loni i chatbot Bard uvedený také Googlem.

Ředitel Googlu Sundar Pichai chyby umělé inteligence při vyhledávání v nedávném podcastu Decoder relativizoval. 

„[H]alucinace stále zůstávají nevyřešeným problémem. V některých ohledech je to nedílná vlastnost [velkých jazykových modelů]. Právě díky ní jsou velmi kreativní,“ řekl Pichai. „Nejsou nutně tím nejlepším přístupem, jak vždy dosáhnout fakticity, což je jeden z důvodů, proč jsem nadšený z [nové podoby funkce] Search,“ dodal o zavádění velkých jazykových modelů (LLMs) do vyhledávací funkce Googlu. 

Čtěte také: Pálení sošek, korporátní buddhismus a silnější Microsoft. Co ukázalo drama uvnitř OpenAI?

Dále v podcastu zmínil, že by podle něj přes nesprávné odpovědi neměli lidé podceňovat, jak užitečné vyhledávání v kombinaci s LLMs může být.

O několik dní později ale serveru The Verge mluvčí Googlu sdělil, že nejabsurdnější odpovědi AI Overview zaměstnanci technologického giganta ručně odstraňují.

Co bude až nebude web?

Na dnešním internetu přitom pro jednotlivé weby Google představuje největší zdroj návštěvnosti. Dominantní postavení má i mezi ostatními vyhledávači, 90 procent všech vyhledávání jde právě přes něj.

Sdružení amerických médií News/Media Alliance proto už před několika týdny bilo na poplach před zaváděním umělé inteligence do vyhledávání. Ředitelka News/Media Alliance, Danielle Coffey, se obává, že krok povede k dramatickému propadu návštěvnosti webů informačních zdrojů.

Ani předchozí způsob, jakým Google své vyhledávání provozoval, ale nebyl pro tyto poskytovatele ideální. Praxe zobrazování náhledů informací z jiných webů je dlouhé roky kritizována některými uživateli z podobných důvodů: zdrojové weby pak přichází o návštěvnost, a tím například o peníze za reklamu.

Loni v létě byla na Google oznámena hromadná žaloba, dle které technologická společnost „tajně kradla vše, co kdy stovky milionů Američanů vytvořily a sdílely na internetu“. New York Times loni z podobného důvodu žalovali firmu OpenAI, která provozuje nejznámější LLM s názvem ChatGPT.

Matěj Schneider

Více článků od autora