„Nenajdete kus kultury, který by nebyl politický. Když ale odložím akademické břímě, které si nesu, i přesto vnímám, jak je do soutěže politika zahrnutá. A jasně že to tak musí být, když se bavíme o různých konceptech národní kultury. Když se zeptám ‚Jaká píseň je autentická pro vaši kulturu‘ – to je politická otázka,“ podotýká v Pulsu Abby Waysdorf, která v Nizozemsku vyučuje na katedře mediálních studií.
Že o sobě Eurovize říká, že je apolitická, je podle odbornice jen taková clona: „V Anglii by to nazvali fíkovým listem. Soutěži tahle zástěrka umožňuje vyhýbat se určitým otázkám. Říká: ‚Jsme v tom všichni společně, takže tady vynechte spory týkající se národní politiku‘.”
Poslouchejte také: PULS | Pláže, hory a gangy. Jak se žije na Haiti plném násilí?
Otázka Izraele je v tuto chvíli tou nejhlasitější, která rezonuje. „Země se Eurovize účastní už dlouhou dobu, soutěž i vyhrává, naposledy v roce 2018. Letos sledujeme volání po bojkotu Eurovize kvůli tomu, že se jí Izrael stále účastní. A mohu říct, že ten bojkot je to poměrně výrazný – zapojila se do něj i spousta oddaných fanoušků a fanynek Eurovize. Iniciativa je postavená na myšlence, že by Izraeli nemělo být povoleno participovat na něčem takhle normálním a pro zemi a její kulturu oslavném v momentě, kdy bombarduje civilisty v Pásmu Gazy,“ shrnuje Waysdorf.
Pro fanouškovstvo a další jde podle ní především o otázku etiky a lidských práv. „Někteří tvrdí, že do Eurovize lidé tahají politiku, jenže pro část fanouškovstva a ty, kteří se účastní bojkotu, nejde o politickou otázku. Je to pro ně věc morálky. I kvůli tomu teď ten kulturní bojkot vypadá, jak vypadá – proč se do něj zapojuje i tolik fanoušků a fanynek Eurovize. A proč jsou z celé situace tak rozrušení,“ popisuje v Pulsu.
Jak se izraelsko-palestinský konflikt promítl v posledních dvou dekádách do popové soutěže? Proč je tak oblíbená mezi queer lidmi? Jaké texty Eurovize odmítá s tím, že jsou příliš politické? A které ještě projdou? Pusťte si novou epizodu buď na webu, nebo ve Spotify či Apple Podcasts.