Polskem otřásá aféra ultrakonzervativního institutu Ordo Iuris. Dvojice prominentních zástupců think-tanku, který stojí například za prosazením přísných protipotratových zákonů, měla podle zjištění novinářů milenecký poměr. Oslabí kauza pozice náboženských fundamentalistů u našich severních sousedů?
Píše se červenec roku 2016 a Karolina Pawłowska (tehdy ještě Dobrowolska) stojí před oltářem. Je jí 25 let a nadcházející vstup do manželství není zdaleka jedinou zásadní změnou v jejím životě. O pár měsíců dříve totiž vstupuje do polské veřejné sféry – nebo, chcete-li, kulturní války.
Píše komentáře brojící proti Istanbulské dohodě a začíná být aktivní na Twitteru. To všechno na podporu svého zaměstnavatele – ultrakonzervativního katolického think-tanku Ordo Iuris. Tato organizace ve stejném roce dostává do polského Sejmu návrh zákona zpřísňující přístup k potratům, proti čemuž v polských městech protestuje okolo 100 tisíc lidí.
W moim wystąpieniu wskazałam, że to mit, że wokół #KonwencjaStambulska istnieje na forum międzynarodowym konsensus.
Konwencji nie ratyfikowało 13 państw Rady Europy, które stanowią 43% jej ludności.
Polska jest jedynym państwem z Grupy Wyszehradzkiej, które przyjęło Konwencję pic.twitter.com/DTbXaINnAO
— Karolina Pawłowska (@KDPawlowska) September 29, 2020
Na svatbě probíhající jen pár měsíců před tím ale nemá Ordo Iuris zástupce jen v osobě nevěsty. Celému obřadu totiž jako svědek ze strany ženicha přihlíží Tymoteusz Zych, doktor práv a viceprezident think-tanku.
„Zachovám ti lásku, úctu a věrnost, nikdy tě neopustím a ponesu s tebou všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu ať mi dopomáhá Bůh,“ pronáší právnička manželský slib, kterým pečetí svůj svazek s Pawłem Pawłowskim. Nejspíš nikdo v tu chvíli netuší, že právě tehdy začíná štěpení polských ultrakonzervativních elit.
Vyhnání z ráje
Střih, přesouváme se do ledna 2022. Pawłowska má dvě děti, působí jako ředitelka Centra pro mezinárodní právo pod Ordo Iuris a patří mezi nejviditelnější tváře think-tanku. Ten má desítky zaměstnanců a bývá označován za jednu z nejvlivnějších nevládních organizací v současném Polsku.
Zásadní zlom měl nastat v září loňského do roku, kdy do kanceláří Ordo Iuris vtrhnul ‘rozzuřený manžel, který se dozvěděl o nevěře své ženy’.
Na konci ledna prosakují na veřejnost zprávy o sporech uvnitř Ordo Iuris. Několik zaměstnanců institut opouští a zakládá si vlastní think-tank s názvem Logos. Jako důvody uvádí přílišné sblížení s vládní stranou Právo a Spravedlnost, komunikační neshody a odlišné názory. „Spolu se mnou skončilo několik dalších lidí, kteří měli jinou představu o budoucnosti než současné vedení,“ prohlásil Zych, dosavadní viceprezident Ordo Iuris a šéf nové organizace. Mezi účastnice velkého exodu patřila také Pawłowska, čemuž nebyla původně věnována větší pozornost.
Všechno ale změnila zpráva, kterou přinesli novináři serveru Salon24. „Za oponu rozvratu Ordo Iuris. Důvodem je aférka v konzervativním institutu,“ hlásal titulek. A pár, mezi kterým mělo dojít ke vzplanutí vášní, netvořil údajně nikdo jiný než Zych a Pawłowska.
Podle citovaných zdrojů byl jejich vztah veřejným tajemstvím – alespoň pro lidi z think-tanku a blízkých kruhů. Zásadní zlom měl nastat v září loňského roku, kdy do kanceláří Ordo Iuris vtrhnul „rozzuřený manžel, který se dozvěděl o nevěře své ženy“. Co přesně následovalo, není jasné. V článku popisují výpovědi dvou zdrojů, podle nichž došlo ke rvačce. Třetí zdroj ale tvrdí, že k potyčce nedošlo a svědci „od sebe oba pány rozdělili“.
Jeden ze zdrojů zpochybňuje také fakt, že motivem k útoku byla nevěra. Podle této výpovědi šlo totiž o reakci na to, že se s ním jeho žena – nejspíš Pawłowska – chce rozvést a plánuje život s jiným mužem.
Ta se k celé situaci vyjádřila na Twitteru, kam přidala ne úplně rezolutní vyjádření: „Před mnoha měsíci jsem informovala svého manžela, že se chci rozvést – z důvodů, které nebudu komentovat. Od té doby, co jsem oficiálně zažádala o rozvod, jsem se stala obětí nenávisti, která v posledních dnech nabrala bezprecedentních rozměrů. Proti dalším lžím se budu bránit u soudu.“
Rozvod? Horší než smrt
O tom, které z verzí budete spíš věřit, necháme na vašem posouzení a představivosti. Nehledě na detaily ale celá kauza vyvolala kolosální skandál, který v určitém ohledu sjednotil polskou společnost.
„Polským internetem se valí obrovské množství memů, vtipů a hlasitého chechtání. Už je to dávno, kdy byl někdo tak moc grilován ze všech stran politického spektra,“ hodnotí dopady kauzy komentátor Galopujący Major. V případu totiž nejde o to, kdy přesně začal romantický vztah dvou právníků, ale především o pokrytectví představitelů ultrakonzervativních křesťanských hodnot.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Této interpretaci pomohlo i vyjádření samotného Zycha, který v duchu hesla „když jdu ke dnu, vezmu s sebou všechny“ prohlásil: „Není žádným tajemstvím, že se mnoho lidí z komunity okolo Ordo Iuris rozvádí nebo už rozvedlo. Tyto záležitosti nebyly důvodem negativních reakcí ze strany vedení organizace, a už vůbec ne důvodem k ukončení spolupráce.“
Problém by – alespoň pro liberální část polské společnosti – nebyl ani tak v samotném rozvodu jako v předchozím Zychově působení. Ten se totiž před dvěma lety účastnil debaty s názvem „Nastal čas zakázat rozvody?“, kterou na svých stránkách propagovalo i samotné Ordo Iuris. Název debaty pobouřil veřejnost, na což institut reagoval stažením pozvánky ze svého webu, a debata byla přejmenována na přijatelnější „Proč je důležité bojovat s morem rozvodů?“.
Člověk, který neovládá své touhy, není svobodný,’ říká ve videu Zych.
Postoj Ordo Iuris k rozvodům – alespoň ten veřejný – ilustruje také vyjádření Nikodema Bernaciaka z ledna letošního roku. Ten se nechal slyšet, že „z pohledu neštěstí dítěte je rozvod rodičů horší než jejich smrt“.
Jiný přístup ale ve svých výpovědích popisují zdroje Salonu24. Ty zmiňují, že aféra mezi Zychem a Pawłowskou zhoršila atmosféru uvnitř institutu, nikoliv však kvůli porušení morálních zásad, nebo snad dopadu na děti, ale kvůli zatajování celé záležitosti. „Došlo ke ztrátě důvěry. Dalo se to vyřešit jinak, jemněji, ale nedostatek poctivosti trval příliš dlouho,“ tvrdí zdroj.
Ultrakonzervativci pro smích, nebo k pláči?
Na intenzitě skandálu samozřejmě přidává, že Pawłowska a Zych patřili mezi mediálně nejexponovanější osoby institutu. Uživatelé internetu tak mají k dispozici nepřebernou zásobu fotek dvojice, ke které mohou přidávat nápisy typu „Zakážeme rozvody, ale až za chvíli“, „Našli jsme lásku na beznadějném místě“ (v narážce na popový hit) nebo „Šesté přikázání: nesesmilníš“.
Někdy je ale realita mnohem zábavnější než jakákoliv satira. To ukazuje úryvek z oficiálního videa, na kterém dvojice ultrakonzervativních milenců rozmlouvá o tom, jak je důležité ovládat vlastní touhy. „Svoboda je také vnitřní svoboda, schopnost ovládat sebe, své touhy a vést svůj život spořádaně,“ říká ve videu Zych. „Spořádaně a smysluplně,“ přitakává mu Pawłowska. „Člověk, který neovládá své touhy, není svobodný,“ uzavírá tehdejší viceprezident think-tanku.
Pamiętajcie kochani żeby panować nad żądzami #OrdoIuris #MastercardGrazWOSP pic.twitter.com/PYYQR46Coz
— Marzena Kozak (@Marzena__Kozak) January 30, 2022
Nad celou aférou se vznáší otázka, nakolik uškodí veřejnému obrazu institutu a celé ultrakonzervativní agendě. Ačkoliv se při pohledu zvenčí může zdát, že Ordo Iuris je pevnou součástí politického projektu vládnoucí strany Právo a Spravedlnost (PiS), jejich vzájemný vztah je ve skutečnosti komplikovanější. „Ordo Iuris se snaží ovlivnit současnou konzervativní vládu prostřednictvím jakéhosi morálního vydírání,“ naznačuje dynamiku aktivistka za ženská práva Katarzyna Ueberhan.
Pokud se tedy radikální institut znemožní, teoreticky by měl ztratit svoje páky na vládu, což by mohlo znamenat menší tlak na omezování reprodukčních práv či méně vyostřenou rétoriku vůči LGBT lidem.
Jakkoliv jsou teď ultrakonzervativci celému Polsku pro smích, některé hlasy upozorňují, že oslavovat jejich ústup by bylo předčasné. „Pokud s masami katolíků nepohne to, že kněží znásilňují dětí a voličům PiS nevadí druhá svatba Jaceka Kurského, můžeme čekat, že je najednou rozčílí moralizující parta mocných právníků?“ ptá se novinářka Paulina Januszewska na stránkách deníku Krytyka Polityczna.
Zbývá nám tedy jenom víra ve staré křesťanské rčení o tom, že boží mlýny melou pomalu, ale jistě? Pokud ano, dobrou zprávou plynoucí z případu Zycha a Pawłowské je alespoň to, že tyto mlýny mají občas také smysl pro humor.
Pro absurditu celé kauzy bychom ale neměli přehlížet brutální důsledky politiky, které Ordo Iuris prosazuje. Polsko má v roce 2022 jedny z nejpřísnějších potratových zákonů na světě, a jak ukázal další případ z minulého týdne, jejich aplikace může být pro těhotné ženy otázkou života a smrti.
I ten největší příznivec boží spravedlnosti by tak měl uznat, že je třeba boží mlýny přinejmenším popohnat.