Svět – Rostoucí počet extrémních povětrnostních jevů si vybírá daň na hlavních světových námořních trasách, popisuje server NBC News.
El Niño označuje neobvyklé oteplení povrchových vod v tropickém středním a východním Tichém oceánu. Jedná se o přirozeně se vyskytující klimatický jev, ke kterému dochází v průměru jednou za dva až sedm let. Právě ten by mohl ještě zhoršit nedostatek vody na dopravních námořních cestách.
Čtěte také: Uhlíkové clo může klima zlepšit. Výnosy však musí jít zpět na zelenou tranzici třetích zemí
Účinky jevu El Niño obvykle vrcholí v prosinci, ale jeho plný dopad se obvykle šíří po celém světě až po určité době. Toto zpoždění je důvodem, proč se prognostici domnívají, že v roce 2024 bychom mohli poprvé překročit klíčovou klimatickou hranici 1,5 stupně Celsia.
Panamu sužovanou suchem přiměla nízká hladina vody podle deníku The Guardian snížit počet lodí, které proplouvají kriticky důležitým Panamským průplavem. Jde o nový důkaz dopadu klimatické krize na globální obchod a podnikání. Omezení způsobila zácpu lodí čekajících na překonání této trasy. Tu mnohé společnosti upřednostňují.
Ever Given, jedna z největších kontejnerových lodí na světě, najela v březnu 2021 na mělčinu a téměř týden se nemohla vyprostit. Tím se zastavila veškerá doprava na jedné z nejrušnějších obchodních tras na světě a způsobila rozsáhlé narušení provozu mezi Evropou, Asií a Blízkým východem.
Analytici od té doby varují, že extrémní počasí způsobené klimatickou krizí by mohlo zvýšit četnost událostí podobných Ever Given, což by mohlo mít dalekosáhlé důsledky pro dodavatelské řetězce, potravinovou bezpečnost a regionální ekonomiky.
Autorka: hedr, Foto: Shutterstock
Přečetli jste si krátkou zprávu. Kromě těch Voxpot nabízí každý den propracované reportáže i analýzy. Chcete vědět víc? Pojďte sem.
[other_banner_1]