Francie už zná výsledek průlomového případu sexuálního násilí v rámci tamního filmového průmyslu. Jaký trest si odnesl režisér, který zneužil náctiletou herečku?
Francouzská herečka Adèle Haenel před pěti lety v šokujícím rozhovoru pro investigativní server Mediapart nadzvedla oponu francouzského filmového průmyslu. A nebyl to pěkný pohled.
Haenel popsala, jak ji ještě jako dítě sexuálně zneužíval režisér Christophe Ruggia. Tehdy dvanáctiletou herečku obsadil šestatřicetiletý filmař do svého snímku Ďáblové (Les Diables). Po skončení natáčení ho dívka chodila navštěvovat – právě v Ruggiově bytě docházelo k sexuálnímu zneužívání.
Když bylo Haenel patnáct, rozhodla se přerušit s ním kontakt. Později popsala, jak v dalších letech cítila hanbu a potýkala se s depresí.
Spravedlnost nás ignoruje, takže my ignorujeme spravedlnost.
Její slova vyvolala ve Francii vlnu pozdvižení a otázek. Krátce po rozhovoru podala Haenel na režiséra trestní oznámení.
Později vysvětlila, že oznámení původně neplánovala kvůli obavám, že jí nikdo nebude naslouchat ani věřit. „Spravedlnost nás ignoruje, takže my ignorujeme spravedlnost,“ komentovala zkušenost většiny znásilněných.
Mírnější verdikt
Po několikátém vyšetřování je případ konečně u konce. Ve vůbec prvním velké verdiktu francouzského filmového #MeToo uznal soud pachatele vinným ze sexuálního zneužití.
Christophe Ruggio podle soudu využil vlivu, který na Haenel měl, aby se dopouštěl „sexualizovaných gest a postojů“. Režisér si odnesl čtyřletý trest: dva roky stráví v domácím vězení s elektronickým náramkem na noze, další dva dostal podmíněně.
Vedle toho musí vyplatit Haenel jako odškodné a na potřebnou terapii částku v celkové výši padesát tisíc eur. Jak upozorňuje francouzský deník Le Monde, trest je mírnější, než navrhovala prokuratura.
Právní zástupkyně odsouzeného oznámila, že Ruggia se plánuje odvolat.
Zničená kariéra
Haenel připravil režisérův zločin o její filmovou kariéru. Té se vzdala, protože francouzský filmový průmysl podle ní ochraňuje sexuální násilníky a chce, aby oběti „zmizely a v tichosti zemřely“.
Hnutí #MeToo tamní filmový průmysl na rozdíl od USA příliš nezasáhlo. Zatímco v Hollywoodu padaly hlavy, ve Francii naopak stovka slavných žen podepsala otevřený dopis, podle nějž hnutí zašlo až příliš daleko a rozvířilo atmosféru veřejných obvinění.
Teprve loni problém oživila herečka Judith Godrèche, když obvinila režiséry Benoita Jacquota a Jacquese Doillona ze sexuálního napadení v době, kdy byla teenagerka. Oba muži obvinění odmítli.
Na filmovém festivalu v Cannes následně představila svůj krátký film Moi Aussi, v němž vystupují oběti sexuálních útoků ve Francii.
Země mezitím vyhlíží další ostře sledovaný proces: v březnu se před soud postaví někdejší ikona tamního filmového nebe Gérard Depardieu.
Čtěte také: „To je v pořádku, to je jen Gérard.“ Sexuální násilí a vztahy s Putinem ničí Depardieuovu slávu
Slavný herec je obžalovaný ze sexuálního napadení dvou žen, scénografky a asistentky režie. V obou případech mělo jít o napadení přímo během natáčení.
Depardieu je zatím nejvýznamnější osobností francouzského filmového průmyslu, která se dostala před soud kvůli sexuálnímu zločinu. Vinu odmítá.