Politika

21. 06. 2024, 06:16

Swifties vs. Ticketmaster: Může popkultura porazit monopol?

Matěj Schneider

Koncert Taylor Swift ve Webley Stadium. Foto: Shutterstock, Autor: Christian Bertrand
Koncert Taylor Swift ve Wembley Stadium. Foto: Shutterstock

Americký trh s živou hudbou dusí spletenec nedávno propojených firem s názvy Ticketmaster a Live Nation. Nepravděpodobná koalice hudebních superhvězd, konzervativních mormonských senátorů a washingtonských úředníků chce teď této chobotnici useknout hlavu.

Nikdo si nechce naštvat takzvané „swifties“ – oddané fanoušky a fanynky nejslavnější současné zpěvačky Taylor Swift. Přesně to se ale podařilo v roce 2022 společnosti Ticketmaster, která je největším zprostředkovatelem nejen koncertních lístků v USA.

Spuštění prodeje na zpěvaččino Eras Tour před dvěma lety provázela celá řada technických problémů. Nespokojení fanoušci i Taylor Swift vinili právě Ticketmaster.

„Nebudu nikoho omlouvat, protože jsme se jich několikrát ptali, zda takovou poptávku zvládnou. Byli jsme ujištěni, že ano,“ rýpla si Taylor Swift do Ticketmasteru. I ve svém relativně umírněném prohlášení vyjádřila své naštvání lehce vulgárním výrazem „pissed off“.

Swifties už tak shovívaví nebyli – zaplavili sociální sítě požadavky na to, aby federální úřady proti provinilé firmě zasáhly. Může za to „systematická destrukce antimonopolních zákonů“, vysvětlovala jedna fanynka na TikToku.

Jde vysledovat trend, v rámci kterého mnozí muzikanti na poslední chvíli ruší svá plánovaná turné. A to i světoznámé hvězdy.

Důkazem velikosti i zápalu její fanouškovské základny bylo to, že celý průšvih začal záhy řešit i Washington.

Politici a úředníci poukazovali na to, že firma narostla do přílišné velikosti, zneužívá svého drtivého dominantního postavení a tratí na tom všichni. Od fanoušků až po hudebníky.

Čtěte také: Taylor Swift láme rekordy. A leze na nervy trumpovcům

„Nemůžete tolerovat takovou konsolidaci trhu. Řeknu to odkazem na Taylor Swift: to v této zemi víme ‚až příliš dobře‘,“ řekla během slyšení minnesotská senátorka Amy Klobuchar s narážkou na píseň All Too Well. Není to každý den, co někdo na Kapitolu cituje popové hvězdy. Ten den se tak stalo hned několikrát a písně Taylor Swift citoval i mormonský republikánský senátor za Utah Mike Lee.

Bouře roku 2022 ale zdaleka nebyla prvním momentem, kdy se na Ticketmaster snesl hněv hudebního i politického světa. Podobné exploze se táhnou více než tři dekády do minulosti. Teď to ale vypadá, že by mohly konečně vést k významným změnám. Do boje s mateřskou společností Ticketmasteru se totiž pustilo i americké ministerstvo spravedlnosti.

Průkopnický Pearl Jam

Už v roce 1994 se do sporu s Ticketmasterem dostala grungeová kapela Pearl Jam. Její členové si stěžovali na to, že firma absurdně šponuje poplatky, které účtuje kapelám za prodej koncertních lístků.

Vše začalo tím, když v roce 1991 Ticketmaster koupil svého největšího rivala, firmu Ticketron. Nově vzniklý spletenec dominoval příslušnému segmentu trhu – dle některých odhadů ovládal až 90 %.

Poté, co o problému začali členové Pearl Jam mluvit veřejně, navíc rychle nabyli dojmu, že je TicketMaster za jejich kritiku trestá. Obrovská firma měla zneužívat svých vazeb na promotéry a pořadatele koncertů a tlačit na ně, aby kapelu za trest nezvali.

Koncert Pearl Jam v Providence, 1991. Foto: perfectrx, Flickr (CC BY 2.0)
Koncert Pearl Jam v Providence, 1991. Foto: perfectrx, Flickr (CC BY 2.0)

Už tehdy se do šarvátky zapojila také antimonopolní divize amerického ministerstva spravedlnosti. Úředníci z ministerstva se obrátili na Pearl Jam a kapela podala oficiální stížnost. V tehdejším velmi probyznysovém klimatu, které panovalo ve Washingtonu, jim ale projít nemohla. A ministerstvo následující rok případ uzavřelo.

Pearl Jam prohráli bitvu, jejich tažení ale nezůstalo zcela bez výsledku. Byli prvními hudebníky, kteří problém konsolidace trhu ve sféře hudebních koncertů zviditelnili.

„Pearl Jam pomohli zvrátit situaci tím, že se postavili do čela vlny mladých platinových kapel, které se ucházejí o titul muzikantů, kteří nabídnou nejnižší cenu vstupenek,“ psal v roce 1995 Eric Boehlert v časopise Rolling Stone.

I přes neúspěšnou stížnost u ministerstva se ale kapele právě skrze medializaci celého problému podařilo nárůst moci Ticketmasteru trochu zpomalit. Ne ale navždy.

Osudové spojení

V následujících dekádách moc Tickemasteru stále narůstala a firma skupovala další a další menší konkurenty. To ji dostalo na kolizní kurz s dalším gigantem v koncertní sféře: společností Live Nation.

Zatímco Ticketmaster se zaměřuje na prodej lístků koncovému zákazníkovi, základ podnikání Live Nation představuje samotné organizování koncertů. A právě šéfové Live Nation měli na konci nultých let už plné zuby zvyšujících se servisních poplatků Ticketmasteru, které jim užíraly jejich zisky.

Chvíli to z pohledu zachování hospodářské soutěž vypadalo, že vše dopadne relativně dobře: Live Nation hrozila, že spustí vlastní službu na prodej koncertních lístků, a začne tak Ticketmasteru konkurovat. To teoreticky mohlo zastavit jeho téměř dvě dekády dominance.

Jenže ani jedné z firem se zjevně nechtělo pouštět do náročné hospodářské soutěže. Proč taky, když raději mohou spojit síly? 

Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.

Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.

Matěj Schneider

Více článků od autora