Lifestyle

05. 09. 2024, 15:30

YouTube skřípne fitness influencery. Jejich videa už nebude doporučovat náctiletým

Filip Brychta

Běžec na startu | Foto Sam Knight/Unsplash
Foto Sam Knight/Unsplash

Největší světová platforma pro sdílení video obsahu omezí doporučování videí o tělesném vzhledu a fitness mladistvým. Algoritmy již nebudou uživatele vábit ke sledování příspěvků na dané téma – důvodem je jejich dopad na duševní zdraví náctiletých diváků.

Ve videu sedí dva muži na gauči. Je na nich vidět, že chodí často do posilovny a vydělávají si vyrýsovaným tělem. Povídají si o svém platu, sexu a cvičení. V těsných kraťasech se navzájem překřikují a dojde i na rady, co má člověk dělat, aby vypadal jako oni.

Vždy zmíní, že je dobré něco brát. „Sypat,“ jak říkají. Dost z nich má přitom podepsanou spolupráci s výrobci doplňků stravy.

Nejčastěji mladý muž pak rozklikne jejich profil, kde najde nepřeberné množství diet, cviků anebo anket vyzvídajících na ulici od žen, jaké mužské tělo jim přijde atraktivní. Nechávají se klidně poměřovat i mezi sebou – na YouTube zatím v kalhotách.

Ideálu krásy jsou na YouTube vystaveny samozřejmě i ženy. U nich je srovnávání se s influencerkami, mluvícími o hubnutí a kráse, mnohem rizikovější než u mužů – zejména v období dospívání.

U mladých divaček to vede k dojmu, že vyrůstají ve společnosti, kde jsou jejich těla běžně sexualizována a používána jako měřítko hodnoty pro ostatní. Což může vést až k poruchám příjmu potravy nebo dalším problémům s duševním zdravím.

Poslechněte si: Násilí, tradwives a Andrew Tate. Je nenávist k ženám formou extremismu?

Jakmile mladiství do králičí nory poměřování těl a debat o kráse spadnou, jen těžce se z ní dostávají ven. Právě proto se největší internetový server pro sdílení videí rozhodl zakročit.

YouTube přestane teenagerům doporučovat obsah, který idealizuje tělesné parametry nebo fyzické rysy. Uživatelé od třinácti do sedmnácti let si takový obsah samozřejmě budou moci sami najít, ale algoritmy je do jeho sledování přestanou tlačit.

Ředitel týmu zaměřeného v rámci video platformy na zdraví, rozhodnutí komentoval slovy, že „konzumace obsahu s idealizovanými standardy (…) může vést u dospívajících k vytvoření negativního povědomí o nich samých“.

Poradní výbor YouTube pro mládež a rodiny už dříve varoval, že určité kategorie, které mohou být v případě jednoho videa „neškodné“, mohou nabýt v četnějším sledování „problematických“ rozměrů.

Přesně na to odborné hlasy poukazují už léta a dosud to platformu ani její vlastníky z konglomerátu Alphabet příliš netrápilo.

Změnu nejspíše podnítil nově zavedený zákon o online bezpečnosti ve Velké Británii. Ten vyžaduje, aby technologické společnosti chránily děti před škodlivým obsahem a zvážily, jak mohou jejich algoritmy vystavit osoby mladší osmnácti let škodlivému materiálu.

Mladiství mohou zákaz obejít registrací s uvedením falešného věku, ale už samotnou změnu přístupu ze strany YouTube lze v kontextu neblahých trendů v duševním zdraví náctiletých vnímat pozitivně.

Dlouho prokázaný jev

Vliv sociálních síti na sebehodnocení a body image už prokazují studie. Adolescenti se pak nejčastěji srovnávají s lidmi, kteří se zdají být v mnoha aspektech lepší než oni – v životním stylu, vzhledu, produktivitě nebo společenském životě, kde zároveň často nerozliší míru pozlátka prezentovaného navenek.

Algoritmy sociálních sítí servírují ideální obrazy krásy neustále, protože takový obsah je oblíbený a mohou tak skrze něj udržet uživatelskou pozornost. Nekončící příval od influencerů pak negativně ovlivňuje sebevnímání jeho diváků.

Představa ideálního vzhledu vycházející z vyumělkovaných příspěvků na sociálních sítích následně vede k nižšímu přijetí vlastního těla a snížené psychické pohodě.

Bude proto zajímavé sledovat, jestli se krokem YouTube inspirují další globální platformy v čele s TikTokem.

Témata: Lifestyle