Miliony lidí utíkaly z bombardované Ukrajiny na Západ, zatímco si Olga Vlasova balila v Praze kufry. Stěhovala se zpět do rodného Ruska. Tam se pustila do tvorby videí, které v Česku sledují desetitisíce lidí. Vypráví v nich o nefungujících sankcích, levném bydlení, podpoře Putina nebo o krásách ruské přírody. Voxpot zkoumal, jak funguje „soft propaganda.“
„Co byste popřál Stoltenbergovi?“ ptá se s úsměvem na adresu generálního tajemníka NATO mladá blondýna starého muže na lavičce v centru Moskvy.
Dívka se jmenuje Olga Vlasova a je jí osmadvacet. Do Ruska se vrátila krátce po začátku invaze země na Ukrajinu na podzim 2022. Do té doby žila dvanáct let v Česku. V Praze studovala na gymnáziu, následně dokončila práva a postupně pracovala podle svých slov ve třech advokátních firmách.
Muž na lavičce se dlouze zamyslí a následně začne pomalu odpovídat.
„Víte, nedávno jeden západní novinář poznamenal, že se zdá, jako by ve světě proběhla amnestie samolibých a psychicky vyšinutých lidí. A na ulicích rozvinutých zemí se jich náhle objevilo opravdu mnoho,“ dokončí myšlenku se zjevnou radostí ve tváři.
„A vyspělé země jsou které?“ chce upřesnit Olga.
„To jsou ty, které se za vyspělé považují,“ odpoví muž a oba se začnou smát. „No samozřejmě, ty, které se samy považují za vyspělé,“ opakuje Olga ve smíchu. Nakonec se na něj znovu podívá, jestli tím pádem přání Stoltenbergovi nebude.
„Já bych prostě jen nechtěl, aby se stal tak banální politickou postavou, jako všichni ostatní v jeho okolí,“ zakončí pán na lavičce na adresu západních politiků.
Celá scénka je jedním z mnoha videí, které mají divákům na TikToku, Instagramu, YouTube a nově i Telegramu přiblížit opravdový život v Rusku. „Uvidíš to, co ti neukáže televize. Zamiluješ se do Ruska,“ zní slogan v popisu kanálu Z Ruska z láskou, který vznikl na podzim loňského roku. Za dobu svého fungování nasbíral jen na TikToku přes deset tisíc sledujících, stovky tisíc lajků a miliony přehrání.
Jídlo, práce, zábava
Záměrem kanálu, který dnes mnozí označují za příklad ruské propagandy cílené na Česko, podle jeho autorky Olgy Vlasovy nebylo ukazovat politiku. „Můj kanál není o tom říkat, že válka není dobrá, to lidé vědí sami. Já ukazuju kulturu a obyčejný život v Rusku,“ vysvětluje autorka pro Voxpot s tím, že když osloví člověka na ulici Moskvy, tak ten stejně řeší hlavně práci, jídlo a nějakou zábavu, ne politiku.
Ruská kola vytlačí Coca-Colu z USA
Sankce na Rusko působí podle Vlasovy především pozitivně. Nezdravou Coca-Colu vytlačila Černogorlovka, která už se dostala i do USA. „V dnešní době se věci mění rychlostí blesku… A proto bude legrace, pokud jednou vytlačí Coca-Colu i tam! 😏“ píše Vlasova na svém kanálu v Telegramu.
Vlasova se nicméně politice, na rozdíl od jí vykresleného člověka na ulici Moskvy, věnuje. Když se ale politika na jejím kanále objeví, je k ní přistupováno spíš nenásilně, často přes lifestyle. Jde o zastavování lidí v obchodním domě s otázkou, jestli je nějak zasáhly sankce (nezasáhly), parodii videa Petra Fialy s Nutellou (v Rusku je levnější než v Česku i Německu) nebo třeba o téma mateřského kapitálu, kdy ruský stát vyplácí rodičům v přepočtu přes 150 tisíc korun za první dítě a přes 225 tisíc za každé další.
Kanál Z Ruska s láskou opravdu ukazuje, co se v běžných médiích na Západě neobjeví. Spokojené lidi v čistých ulicích ruských měst, idylu na tamním venkově, patrioticky naladěné ruské občany oslavující den vítězství na pozadí výstavy Ruskem ukořistěné západní vojenské techniky. A do toho občas trochu politiky.
Čtěte také: Jako NATO jsme si sáhli na dno, nově budeme mít 500 tisíc vojáků v bojové pohotovosti
Podle výzkumnice dezinformací Lucie Čejkové z Masarykovy univerzity na kanálech Vlasovy nejde o dezinformace v pravém slova smyslu. Převládající definice dezinformace totiž sleduje úmysl vědomě šířit nepravdivé informace a způsobit škodu.
„Obsah ale může být problematický v tom, že docela šikovně apeluje na určité prvky nedůvěry, které se objevují v české společnosti,“ komentuje Čejková tvorbu Vlasovy. Větší nedůvěra v politické a mediální prostředí podle výzkumů v oboru souvisí s vyšší tendencí přemýšlet konspirativně a vytváří se tak atmosféra, ve které se mohou určité typy dezinformací, třeba právě ty politické, snadněji uchytit.
„U těchto příspěvků se těžko ověřuje, do jaké míry jsou faktické – třeba zda funguje vše opravdu tak hladce, jak videa ukazují, zda jsou vlaky, ulice, obchody v Rusku opravdu všechny tak čisté a podobně,“ vysvětluje Čejková. Připouští však, že profil vyvolává dojem, že informace v českých médiích a od politických představitelů a představitelek jsou špatné nebo minimálně zkreslené.
Jasno o pozadí vzniku kanálu má politický analytik a bývalý politický marketér v Rusku, Ivan Preobraženskij. Podle něj jde o propagandu, která je Ruskem placená. „Běžně mají podobné profily nějakého kurátora a jasně nastavené financování,“ vysvětluje Preobraženský pro Voxpot. Najít přímý důkaz, že profil funguje tímto způsobem, je podle něj nicméně prakticky nemožné, zvlášť když funguje přímo z Ruska.
Voxpot se nicméně pokusil zjistit, jaké motivace můžou stát za hodinami času denně trávenými snahou o vykreslování Ruska z té nejpozitivnější perspektivy.
Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.
Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.